تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/07/11 - 08:42
کد خبر: 445659

آنچه در دانشگاه صنعتی شریف رخ داد؛

روایتی متفاوت از اتفاقات تلخ دانشگاه شریف/ سردادن فحش ناموسی به دانشجویان +فیلم

روایتی متفاوت از اتفاقات تلخ دانشگاه شریف/ سردادن فحش ناموسی به دانشجویان +فیلم

بعضا بطری‌های آب و دیگر اشیا به سمت دانشجویانی که از مسجد امده‌اند پرتاب می‌شود. حراست دانشگاه سعی میکند بین دو گروه حائل شود تا درگیری فیزیکی رخ ندهد. یکی از دانشجویان هتاک مشتی به صورت یکی از دانشجویان طرف مقابل زده و در مرز دو گروه درگیری رخ می‌دهد که در این بین پیراهن مسئول بسیج دانشجویی شریف نیز پاره می‌شود. جمعیت گروه هتاکان بیشتر از گروه دیگر است البته با رادیکال شدن شعارها از جمعیتشان کاسته میشود.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عصر دیروز در دانشگاه صنعتی شریف تهران تجمعی حدود 200 نفری از طرف دانشجویان رخ داد که هیچ تشکل یا جریانی مسئولیت آن را برعهده نگرفته بود در پی این تجمع حواشی زیادی در رسانه های داخلی و خارجی ایجاد کرد. از این رو در ادامه حاشیه نگاری از اتفاقات دانشگاه میخوانید:

حاشیه نگاری از اتفاقات دانشگاه شریف

ساعت 15 جمعیت کم کم در حال شکل گرفتن بود . در محوطه جلوی دانشکده کامپیوتر حدود 200 نفر از دانشجویان در تجمعی حاضر شده‌اند که توسط گروه یا تشکل خاصی تشکیل نشده و مشخص نیست ترتیب دهندگان آن چه کسانی هستند. هدف تجمع در پوستر آن اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و بازداشت دانشجویان شریفی که پس از دو تجمع اخیر بازداشت شده بودند بیان شده بود.

دانشجویان ابتدا با شعارهای زن، زندگی، آزادی و خواندن سرود "یار دبستانی من" حرکت خود را در خیابانهای دانشگاه آغاز می کنند و نهایتا در جلوی سردر دانشگاه مستقر میشوند. تعدادی از اساتید نیز در جلوی سردر شاهد صحنه‌ی اعتراضات هستند. شعارهای غالب دانشجویان زن، زندگی، آزادی، دانشجو میمیرد ذلت نمی‌پذیرد و آزادی آزادی آزادی است.

ساعت 16 شعارها کم کم رادیکال شده و تغییر ماهیت می‌دهند. این بار صحبت از مهسا امینی یا بازداشت دانشجویان دانشگاه شریف نیست و پیکان انتقادات به سمت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نشانه گرفته شده است. اندک اندک شعارهای اعتراضی جای خود را به توهین‌های وقاحت‌آمیز و هتاکی و فحاشی به رهبری و جمهوری اسلامی می‌دهند. این جنس توهین‌های وقیحانه در شریف بی‌سابقه بود.

با تعویض جنس شعارها گروهی دیگر از دانشجویان در واکنش به فحاشی‌ها از مسجد دانشگاه به سمت سردر حرکت می‌کنند. جمعیت طرف مقابل چند دقیقه‌ای به فحاشی و هتاکی ادامه می‌دهد و در این سمت دانشجویانی که از مسجد آمده‌اند سکوت اختیار کرده‌اند. با ادامه‌دار بودن شعارها سکوت دانشجویان می‌شکند و با شعارهای "جانم فدای رهبر" و "خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است" صدای خود را به طرف مقابل می‌رسانند.

بعضا بطری‌های آب و دیگر اشیا به سمت دانشجویانی که از مسجد امده‌اند پرتاب می‌شود. حراست دانشگاه سعی میکند بین دو گروه حائل شود تا درگیری فیزیکی رخ ندهد. یکی از دانشجویان هتاک مشتی به صورت یکی از دانشجویان طرف مقابل زده و در مرز دو گروه درگیری رخ می‌دهد که در این بین پیراهن مسئول بسیج دانشجویی شریف نیز پاره می‌شود. جمعیت گروه هتاکان بیشتر از گروه دیگر است البته با رادیکال شدن شعارها از جمعیتشان کاسته میشود.

ساعت 16:30 گروهی که اقدام به هتاکی و فحاشی کرده بودند از خیابان شرقی دانشگاه به سمت درب شمال حرکت می‌کنند. گروه دانشجویان حزب اللهی اما همچنان در سردر حاضر هستند. مسئول سابق بسیج دانشجویی تاکید میکند که به دنبال درگیری فیزیکی نیستند و حتی با شعارهای "زن زندگی آزادی" و "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد" همراه است اما آنجا که کار به توهین به انقلاب و رهبری کشیده می شود ما نیز با شعار درخور پاسخ خواهیم داد.

همچنین از رویکرد منفعلانه اساتید نسبت به تجمعات انتقاد کرده و از یکی از اساتید حاضر در صحنه درخواست می‌کند تا با روایت صحیح انچه اتفاق افتاده اجازه ندهند روایتهای دروغین در فضای مجازی جولان دهند.

ساعت 17 تجمعات تقریبا به پایان رسیده و دانشجوها قصد خروج از دانشگاه کرده‌اند. ورودی جنوبی دانشگاه که همان سردر دانشگاه است بسته است. دانشجویانی که از سردر و پس از پایان تجمعات و هتاکی‌ها به درب شمالی امده‌اند و سایر دانشجویان در درب شمالی متوقف شده‌اند.

نیروهای انتظامی پلیس همراه با دو دستگاه ون در ورودی شمالی دانشگاه مستقر می شوند. دانشجویان همچنان به هتاکی‌ و فحاشی ادامه می‌دهند و درگیری‌هایی در ورودی شمالی رخ می‌دهد و با اسلحه پینت بال به سمت دانشجوها چند گلوله پینت بال شلیک می‌شود. پس از این اتفاق دانشجویان دست از هتک حرمت می‌کشند. تعدادی از اساتید برای کمک به تامین امنیت دانشجویان به درب شمالی می آیند. معاون دانشجویی دانشگاه درصدد تدارک اتوبوس برای انتقال دانشجویان به خوابگاه است. نیروهای حراست با بستن دربهای دانشگاه از ورود نیروهای بیرون دانشگاه به داخل دانشگاه جلوگیری می کنند.

ساعت 18:30 گروهی از دانشجویان بواسطه زنجیر حائلی که به کمک اساتید تشکیل شده به سمت دانشکده مدیریت حرکت کرده و گروهی نیز به پارکینگ می‌روند. در این بین برخی از دانشجویان با رفتارهای زننده توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند و درگیری‌هایی در این بین رخ می‌دهد که با اسلحه پینت‌بال به دانشجویانی که قصد جلوگیری از بازداشت رفقایشان را داشتند شلیک می‌شود. تعدادی از نیروهای انتظامی در پارکینگ شریف مستقر بوده و اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور می کنند. با مشاهده نیروهای حاضر در پارکینگ گروهی از دانشجویان به درب شمالی برمیگردند. درب جنوبی دانشگاه به طور متناوب باز و بسته میشود و دانشجویان گروه گروه خارج میشوند.

وزیر علوم وارد دانشگاه شریف شده و به سالن جباری می‌رود تا با دانشجویان گفت و گو کند و با نیروهای مستقر در حوالی دانشگاه نیز وارد دیالوگ می‌شود. نیروهای بیرون دانشگاه کمی از درب‌ها فاصله می‌گیرند و با صحبت‌های وزیر فضا آرام‌تر می‌شود. امکان خروج از دانشگاه فراهم شده است و برخی دانشجویان خارج می‌شوند اما عده‌ای نگران هستند و در دانشگاه می‌مانند. دانشجویان گروه گروه به کمک اتوبوس و ون‌هایی که توسط دانشگاه تدارک دیده شده به سمت خوابگاه روانه می‌شوند. تعدادی از اساتید دانشجویان را تا خوابگاه همراهی می‌کنند.

ساعت 21:30 با فراخوانی که توسط مسیح علینژاد داده شده مردم در دو درب دانشگاه تجمع کرده‌اند.  گروهی از نیروهای انتظامی با شلیک گاز اشک آور و تیر هوایی گروه‌های حاضر را متفرق می‌کنند. دانشگاه تقریبا خالی از دانشجو شده است و جوی آرام دارد. خودروهای در حال عبور از خیابان آزادی با صدای بوق از جلوی دانشگاه عبور می‌کنند. نیروهای انتظامی برای جلوگیری از تجمع در دربهای دانشگاه حاضر هستند.

در ادامه روایت یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از اتفاقات این دانشگاه را می بینید که به بیان آنچه در این دانشگاه رخ داده است پرداخته و خطاب به دانشجویان از مواضع تجمعات مسالمت آمیز صحبت کرد اما خط قرمز خود را توهین به کشور، جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب بیان داشت. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر مشاهده کنید.

دانشجویان در ادامه با بیان اینکه امروز مسبب اتفاقات جریان معاند در دانشگاه بود و حتی کتک کاری و فحش های ناموسی به ما دادند از اساتید و هیئت علمی این دانشگاه می خواهند که از اتفاقات در شبکه های اجتماعی خود صحبت کرده و روایت درستی و واقعی به مردم ارائه دهند تا دیگران نتوانند از اتفاقات ایجاد شده سواستفاده کنند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر مشاهده کنید.

رئیس دانشگاه شریف: تمام دانشجویان از دانشگاه خارج شدند

رئیس دانشگاه شریف نیز در این خصوص گفت: تمام دانشجویان خوابگاهی در خوابگاه‌ها مستقر شده‌اند و جوی آرام در دانشگاه برقرار است. حال دانشجویان خوب است و خانواده‌های آنان نباید تحت تاثیر کارخانه دروغ‌پردازی رسانه‌های بیگانه قرار گیرند. عصر امروز تجمعی در داخل دانشگاه برگزار شد که اتفاقا در حاشیه تجمع وزیر علوم نیز در دانشگاه حاضر شد و با دانشجویان و نیروهای پلیس اطراف دانشگاه به گفت‌وگو پرداخت. الان تجمع تمام شده، دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد، مگر دانشجویانی که در آزمایشگاه‌ها در حال انجام امور تحقیقاتی خود هستند.

شبی که با رمز شریف گذشت

حزه دستیار از ادوار جنبش دانشجویی نیز در واکنش به اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف در یادداشتی نوشت: صبح زود که اخبار را چک کرده بودم معلوم بود از همان ابتدای شروع تجمعات  وزیر علوم در دانشگاه شریف حاضر بود و با دانشجویان گفتگو کرد، از طرفی  نصف حاضرین در تجمع، دانشجویان انقلابی بودند  و با خواست وزیر علوم اتوبوس هایی در اختیار دانشجویان قرار داده شد و از دانشگاه خارج شدند.

بر خلاف آنچه در شبکه های اجتماعی می گذشت، هیچ توپ و تانک و ترکش و جنگی در کار نبود. اما دلم برای آن کاسه های داغ تر از آش اینستاگرام و توئیتر می سوزد که هیجان مدام بر عقل‌شان پیروز می شود و فکر می کند با دمیدن در آتش رسانه ای اغتشاشات، وجهه مردمی به خود گرفته و  حالا فردی متعادلی به نظر می رسد. (جزئیات بیشتر)

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1401/07/11 - 10:17

مرقوم فرموده اید: «ساعت 21:30 با فراخوانی که توسط مسیح علینژاد داده شده مردم در دو درب دانشگاه تجمع کرده‌اند.»
از کی تا به حال «مردم» ایران با فراخوان یک روانی آلت دست سرویس های اطلاعاتی آمریکا جایی اجتماع کرده اند؟ چرا عده معدود انگشت شماری که طرفدار آمریکا هستند و رفتارهای آنها را این روزها هر فردی در خیابان های شهرهای بزرگ ایران به چشم خود می تواند مشاهده کند را با عنوان «مردم» معرفی می کنید؟ مگر آنهایی که فراخوان آمریکا را چشم بسته اجرا نمی کنند، «مردم» نیستند؟
1401/07/11 - 12:27

سلام و وقت بخير.
از امروز صبح مرورگر كروم رو كه باز ميكنم در همون صفحه اول(صفحه جستجو گوگل كروم) يه پیامی میاد که "دسترسی ایمن به اینترنت با outlinevpn" و در واقع تبلیغ نصب یه فیلترشکنه و تو صفحه اول گوگل خیلی عجیبه!اما نکته مهمتری که وجود داره اینه که وقتی که این فیلترشکن رو سرچ کردم دیدم قبلا بنیاد ضدایرانی توانا مبلغ و معرفی کننده این فیلترشکن بوده.لطفا این مسئله را سریعا برررسی بفرمایید و نسبت به این مسئله به کاربران اینترنت هشدار بدهید که در این اوضاع در دام چنین نرم افزارهایی که معلوم نیست با چه اهدافی خدمات میدهند و با چه سرویسهایی در ارتباط اند نیافتند.عده ایی میخواهند از این اعتراضات ماهی خودشون رو بگیرند.
1401/07/11 - 17:41

آفرین به این دانشجوی بسیجی...
لیلی
1401/07/12 - 21:47

آمدند، فحش دادند، رفتند، راحت و بدون هزینه
اساتید دخالتی نکردند و نظاره گر بودند، بدون عذاب وجدان
چه کسانی در دانشگاه تدریس می کنند؟ چه خبر است؟ قرار نیست یکنفر برکنار شود؟
نه خانی آمده نه خانی رفته؟ اگر کوچکترین فحشی به یکی از همین اساتید داده بودند انقدر راحت قضیه تمام میشد؟؟
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top